گیاهان دارویی
گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

طب سنتی

خواص غذایی و دارویی خیار 4

واص خیار خواص میوه ها خواص سبزیجات (یاهو)

خواص خیار
 
 

براى طراوت پوست صورت و دستهاى خود از خیار استفاده کنید.
با وسایل ارتباطى که امروز در دست داریم و وسعت ایران و مناطق مختلف و گوناگون که در کشور عزیز خود داریم خیار از سبزیهایى است که تقریبا در سراسر سال در دسترس ما قرار مى گیرد. زیرا تا فصل خیار منطقه اى در کشور تمام مى شود منطقه اى دیگر موقع برداشت محصول آن است به این ترتیب در چهار فصل سال تقریبا خیار را در دسترس خود داریم و این مزایا نصیب کسانى است که در حال حاضر زندگى مى کنند و در گذشته به علت عدم وسایل ارتباطى عصر حاضر از چنین مزایایى محروم بودند.

عناصر متشکله خیارآنچه خیار را به وجود مى آورد عبارت است از ویتامینهاى آ و ب و ث گوگرد، منگنز، آهک ، موسیلاژ یا لعاب نباتى .

خواص خیار
خیار خنک است - خون را تصفیه مى کند. - اسید اوریک را حل کرده و ادرار آور است . بطور ملایم خواب آور است .

خیار پخته خیار را اگر بپزند و بخورند براى کسانى مفید است که تحریکات روده اى دارند. خیار پخته براى طبایع صفراوى و دموى نیز مفید است .

خیار خام
خیار خام براى بعضى از اشخاص ثقیل و دیر هضم است این اشخاص براى اینکه خیار خام زود هضم مى کنند آن را قاچ قاچ کرده و نمک دریایى بر آن مى پاشند و بیست و چهار ساعت نى گذارند بماند تا آب آن خارج شود و بعد آن را مى خورند متاءسفانه با خروج آب خیار مواد اصلى و حیاتى آن از دست مى رود.
بهتر است چنین اشخاص خیار خام را به صورت سالاد با روغن زیتون و سرکه و نمک مصرف نمایند و یا با پوست آب آن را بگیرند و میل کنند. آب خیار و پوست آن سرشار از ویتامین ث مى باشد زیرا ((دکترهاورز))غذاشناس نامى جهان طى مطالعات و تجربیاتى که درباره خیار به دست آورده ثابت کرده است پوست خیار داراى بیشترین مقدار ویتامین ث آن مى باشد.
دکترهاورز در کتاب (چه باید خورد و چگونه باید پخت ) نوشته است آب خیار به مزاق عده اى شاید بى مزه باشد و باید آن را با آب سیب درختى و یا آناناس و یا هویج و یا کرفس مخلوط کرد. سالها است آب خیار را در معالجه کلیه مصرف مى کنند زیرا خیار کلیه ها را شستشو مى دهد و مفید است .

نقش خیار در زیبایى خانمهاخانمهایى که پوست صورتشان چرب است آب خیار را بگیرند و بجوشانند و بدون اینکه در آن نمک بریزند صورت خود را با آن شستشو و مالش ‍ دهند.
خانمهایى که مى خواهند از چین و چروک صورتشان جلوگیرى کنند باید برشهاى گرد خیار را روى صورت خود بگذارند و مدتى آن را به همان حال نگه دارند تا مواد حیاتى خیار جذب پوست صورت شده و از بروز چین و چروک صورت جلوگیرى کند.
جوشهاى قرمزى که در پوست پیدا مى شود با محلول شیر خام و خیار باید آنرا مالش داد تا برطرف شود.
در شیر نجوشیده ، یک خیار را گرد گرد ببرید و در آن بیندازند تا بخیسد بعد آن را مصرف کنید.
خانمها و دخترهایى که سوراخهاى بازى در پوست خود دارند باید به اندازه مساوى تخم خیار، کدو و تخم خربزه را جدا جدا بکوبند و به صورت پودر در آورند بعد یک قاشق سوپخورى از هر کدام را با خامه تازه یا شیر حل کرده و آن را به هم بزنند تا مخلوط یکسانى بوجود آید، بعد آن را به صورت ماسک روى صورت خود بگذارند و نیم ساعت آن را به همان حال نگه دارند و بعد از نیم ساعت ماسک را برداشته و صورت خود را با گلاب بشویند. خانمها و دختر خانمهایى که به طراوت پوست صورت خود علاقه دارند باید هر شب صورت خود را با شیر خیار پاک کنند.
براى تهیه شیر خیار باید پنجاه گرم بادام شیرین را پوست کنده و آن را در هاون بکوبند، وقتى خوب کوبیده شد دویست و پنجاه گرم آب خیار را که جوشانیده اید و سرد شده است کم کم روى آن بریزید و با پارچه نازکى آن را صاف کنید و دویست و پنجاه گرم الکل سفید و یک گرم عطر سرخ را به آن اضافه کنید و هر شب صورت خود را با آن پاک کنید تا پوست چهره شما به طراوت و درخشندگى برگهاى گل در آید.
اگر مى خواهید پمادى داشته باشید که براى ترک لبها، و یا ترکهایى که در دست و پا پیدا مى شود از آن استفاده کنید و زود هم موثر شود باید:
آب خیار که صاف کرده باشید سیصد گرم . پیه گوساله صد و پنجاه گرم گلاب سه گرم بوم دوتولو نیم گرم (tolu ,de ,baume) را تهیه کنید و همه این مواد را در هاون چینى که در داروخانه ها به کار مى برند بکوبید و با هم مخلوط کنید وقتى خوب مخلوط شد به صورت پمادى در مى آید و آن را در قوطى مخصوص پماد جا دهید و هر وقت به آن احتیاج داشتید از آن مصرف کنید.

خواص غذایی و درمانی خیار

خواص غذایی و درمانی خیار

خیار گیاه بومی هندوستان است و از آنجا به نقاط دیگر جهان راه یافته است. حدود بیست قرن قبل از میلاد مسیح مصریان قدیم از آن استفاده می کرده اند.

خیار از آن دسته میوه های بهشتی است که پیامبر گرامی اسلام به آن علاقه ی فراوان داشته اند و خوردن آن را با کمی نمک توصیه می فرمودند.

خیار گیاهی است علفی و یکساله دارای ساقه ی خزنده و پوشیده از خارهای نازک و خشن است . برگ های آن بزرگ و دارای زاویه و دندانه دار است. گل های آن زرد رنگ که به دو صورت نر و ماده روی یک پایه قرار دارند. میوه آن سبز رنگ و بسته به نوع و نژادهای مختلف ممکن است کوچک یا بزرگ باشد.

در کتاب های علمی قدیمی اسم عربی خیار، قثه است و کسانی که قثا را خیار ترجمه می نمایند، سخت در اشتباه می باشند، زیرا قثا خیار چنبر است که در گذشته به آن «خیارزه» می گفتند. خیار چنبر در قدیم نام میوه دیگری بوده که در حال حاضر عطاران و دارو فروشان آن را فلوس می نامند و از مسهل های بسیار مفید و مشهور است و درخت آن به بزرگی درخت گردو است که در هندوستان می روید.

خوردن، بوبیدن و مالیدن خیار بر پیشانی جهت رفع سردرد مفید است. قطره قطره ریختن آب خیار در بینی و بوییدن آن جهت رفع گرفتگی، بی حوصلگی و

کم خوابی مفید است. آشامیدن آب خیار جهت رفع اکثر تب های شدید، تسکین حرارت صفرا و خون، التهاب معده، رفع تشنگی، پاک کردن کبد، زیاد شدن ادرار، دفع سنگ کلیه و مثانه و بهبود یرقان سودمند است.

جوشانده پوست خیار، درمان خوبی برای یرقان است.

یک لیوان آب خیار با نیم سیر نبات، مسهل خوب و گوارایی است و صفرا و سودا را از معده به خوبی خارج می نماید که برای این کار آب خیار رسیده که کمی ترش مزه می باشد، بهتر است. اگر مقداری میخک را در آب خیار خیسانده و پس از 24 ساعت آن را صاف کرده و با

عسل نوش جان نمایید، رنگ رخسارتان باز می شود؛ در حقیقت به کبد شما جلا می دهد و روح را شاداب می نماید.

اگر مبتلا به مرض قند هستید تا می توانید از خیار و تخم خیار استفاده کنید.

خیار از نظر طب قدیم ایران سرد است و خنک کننده بدن می باشد و به هضم غذا کمک می کند.

سایر خواص درمانی خیار شامل موارد زیر است :

1) حل کننده اورات و اسید اوریک است، بنابراین بیماری نقرس را درمان می کند.

2) ادرار آور است و برای رفع

سوزش ادرار مفید است.

3) خون را تصفیه می کند.

4) خیار برای درمان مبتلایان به سوزش و بند آمدن ادرار مفید است.

5) عصاره برگ های له شده خیار ایجاد تهوع می کند، بنابراین در مسمومیت ها و اختلالات دستگاه گوارش مصرف می شود.

6) خیار عطش را تسکین می دهد.

7) خیار ملین است.

خیار کبد را جلا می دهد و صفرا را از معده به خوبی خارج می کند.

8) اگر خیار را حلقه حلقه کرده و روی پوست صورت بگذارید،

چین و چروک های صورت را از بین می برد و صورت را جوان می کند.

9) اگر پوست شما چرب است خیار را با آب مقطر بپزید و با این آب صورت خود را شست و شو دهید.

10) اگر می خواهید همیشه لطافت پوست خود را حفظ کنید، همه روزه از لوسیون زیر استفاده کنید:

یک خیار معمولی را با دو لیون آب بجوشانید تا حجم آن یک لیوان شود. سپس آن را صاف کنید و بگذارید سرد شود. بعد 50 گرم

بادام خام و پوست کنده را آسیاب کرده و با این آب مخلوط کنید. آن را به هم بزنید و با پارچه صاف کنید. به محلول صاف شده 250 گرم الکل سفید و یک گرم اسانس گل سرخ اضافه کنید و کاملا هم بزنید. هر روز از این لوسیون طبیعی به صورت خود بزنید تا پوست شما همیشه جوان بماند.

11) برای درمان اگزما، ترکیدن پوست و رفع خارش آن مفید است.

12) جوشانده پوست خیار برای

یرقان داروی بسیار خوبی است و برای این کار بهتر است سه روز متوالی آن را نوش جان نمایید.

همیشه باید خیار را قبل از غذا خورد که به هضم غذا کمک کند.

مضرات :

اشخاصی که

ناراحتی معده دارند، نباید در مصرف خیار زیاده روی کنند زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه گوارش گردد.

خیار نفاخ است، چون سریعا در معده فاسد می شود. برای رفع نفخ و دل درد ناشی از خوردن خیار می توانید مقداری عرق نعنا یا کمی آبجوش و نبات بخورید.

همیشه باید خیار را قبل از غذا خورد که به هضم غذا کمک کند. کسانی که نمی توانند خیار را خوب هضم کنند، باید آن را با نمک بخورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد