گیاهان دارویی
گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

طب سنتی

خواص میوه کندس 1

جنگلی

1 2
3
4 5 6
میوه های شگفت انگیز جنگل های مازندران در فصل پائیز
کندس" و "ولیک" دو میوه شگفت انگیز جنگلی در مازندران است که همه ساله در فصل پائیز برداشت می شود.
به نقل از سازمان جهاد کشاورزی مازندران،کندس و ولیک از میوه های درختان خودروی جنگل های دامنه جنوبی البرز است که در اوایل پائیز برداشت می شود.این میوه ها در مناطق استپی می روید.میوه کندس از حدود 3 هزار سال پیش در جنوب دریای خزر و در مناطق گیلان و مازندران می روئید.
بنابراین گزارش؛کندس میوه ای سخت و اسیدی است و دو گونه وحشی و معمولی دارد که گیاه شناسان منشا آن را در ایران و درمازندران می دانند."کندس وحشی" که به قطر 2 و نیم سانت و درختی پا کوتاه و پهن برگ است.برگ درخت آن پیش از خزان قرمز می شود و این میوه توسط زنبورها بارور می شود.
کندس را تا خوب نرسیده می چینند و در انبار نگهداری می کنند تا برسد.البته کندس را هم بصورت شور و هم بصورت ترشی مصرف می کنند.برگ و میوه و دانه کندس برای مبتلایان به ترشی معده بسیار مفید است.همچنین درد دهان و گلو را می توان با جوشانده برگ آن درمان کرد.برگ کندس بند آورنده خون هم هست و برای آبسه مناسب است،دانه آن هم حاوی اسید هیدرو سیاتیک است.
*ولیک که با نام علمی oxyacantha crataeyus شناخته می شود،در فرهنگ لغت از گونه های مختلف وحشی زالزالک است.
بنابراین گزارش؛نام های آن در طب سنتی؛خفچه،عوسج، ملاویل، زعروالادویه،مرخ، ولک، بلک، ملاولیک واسامی محلی آن قوش یمیشی ، قره گیله، یمیشان،من برو، سیاه ولیک، کوت کوتی، سیاه کوت کوتی، کوچ است.منشا این میوه در شمال ایران و در دو نوع سیاه ولیک و سرخ ولیک است.
بنابراین گزارش؛سیاه ولیک خوردنی است و سرخ ولیک خواص دارویی دارد.ولیک حاوی اکسالیک اسید است و ساقه های جوان آن حاوی گلو کوید و عامل تلخ کننده آن کراتگین است.
میوه آن حاوی سیتریک،کراتگوس اسید و روغن چرب و ضد گلوکز و فروکتوز است در هسته آن ماده آمیگرالین و امولین وجود دارد.ماده کراتگوس لاکتون که در هسته آن وجود دارد مفرح قلبی است.
همچنین؛ریشه خشک شده این میوه برای رفع نارحتی گوارشی و اسهال و مقوی معده است.همچنین دانشمندان ثابت کردند که از پوست درخت ولیک بعنوان تب بر استفاده می شود.
دم کرده گل ولیک و یا گرد گل خشک شده آن به مقدار 5 تا 8 گرم در روز برای رفع ضعف قلب و ورم آئورت و اختلالات عصبی بسیار مفید است. البته این میوه برای بانوان باردار کمتر توصیه می شود.
یادآور می شود؛قطره کراتاگوس که پائین آورنده فشار خون است و پودر اوئاکرات و انواع کپسول و قطره داروهای صنعتی است که از میوه ولیک تهیه شده است./
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد